Van de voorzitter – Oktober 2021

Het is inmiddels alweer eind oktober geworden en het motorseizoen zit er alweer bijna op. Het vet en de poetsspullen kunnen weer worden opgezocht want de meesten van ons zullen de stalen ros straks netjes schoon en ondergedekt klaarzetten voor het aankomende seizoen.


Door de Corona is er de afgelopen 2 jaar natuurlijk erg veel uitgevallen en dat is natuurlijk zonde voor de club. Leden rekenen op bepaalde dingen als je lid wordt van een club. Het laatste jaar hebben we dan ook door de maatregelen die aan ons opgelegd waren een hoop dingen moeten laten vervallen. 

Jaarlijkse VMTC Hotelweekend

Het doet ons dan ook een genoegen dat we weer een groot deel van onze vrijheid terug hebben en dat we weer wat dingen kunnen organiseren. Zoals men van de toercommissie van de club gewend is en omdat het kon, is het jaarlijkse VMTC Hotelweekend wel doorgegaan. En dat was dit jaar bij hotel Heiderhof (Duitsland). De organisatie heeft nog wel wat voeten in de aarde gehad. De TC had dit geheel voorbereid en in mei allemaal geregeld en voorgereden. Klaar zou je dan zeggen, maar niets was minder waar. Toen de watersnoodramp in de Eifel roet in het eten gooide, moesten de routes allemaal veranderd worden. De routes liepen deels wijze door de getroffen gebieden, en om dit geheel te omzeilen moesten alle routes opnieuw gemaakt worden. Ook dit bracht natuurlijk weer het nodige werk met zich mee maar goed, uiteindelijk kwam alles toch goed.

Toen was het dan eindelijk zover, het weekend stond voor de deur. Er kwamen nog een paar mensen langs om de routes op de juiste wijze in hun navi-systemen te proppen en toen kon men vertrekken. Persoonlijk vond ik het jammer dat ik vanwege omstandigheden niet mee kon. Echter hadden Hermieke en ik er het volste vertrouwen erin dat het evengoed een gezellig weekend zou worden. Na de verhalen die we hoorden klopte dat ook wel want iedereen die ik nadien gesproken heb was vol lof. De routes waren goed en de gezelligheid waar het binnen onze club ook wel degelijk om gaat, was goed geweest. Dus wij als organisatie zijn dan ook blij dat we de draad weer langzaam hebben kunnen oppakken. We vinden het wel jammer dat het te kort dag is geworden om nog de jaarlijkse VisRit te organiseren, die slaan we dus nog een keer over. Hou echter wel de ff-uitwaaiapp in de gaten want wie weet laten de weergoden het toe dat we nog voor een mooi alternatief kunnen zorgen.

Tandje opschakelen

Nu echter wil ik toch graag ook nog een ander puntje onder jullie aandacht brengen. Zoals we allemaal hebben gemerkt, worden er steeds meer mooie weggetjes afgesloten voor motoren. Ook kennen we de kreet ‘Te veel geluid is uit’. Nu ben ik natuurlijk de laatste die hier iets van kan of wil zeggen want ook ik vind het mooi als er een zingend geluid in de machine zit. Maar we lopen als rijder langzaam maar zeker tegen steeds meer problemen aan. De geluidsnormen kunnen we nu eenmaal niet wegzetten als zijnde wat zeurt men nu. Als club en zeker als bestuur gaan we ons dan ook niet betuttelend opstellen, doordat we vinden dat eenieder zijn eigen verantwoordelijkheid heeft in deze. Ook begrijpen we dat er bepaalde motoren zijn waar ook een bepaald geluid bij hoort. 

Het probleem is alleen dat als je aangehouden wordt, en zeker in Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk etc. etc. Men zet je simpel weg aan de kant en je kan het probleem zelf ter plekke verhelpen. Lukt dit niet dan volgt in beslagname en dan sta je daar. Als je dan alleen rijdt, dan heb je een probleem. Normaliter rijden we bijvoorbeeld met het Hotelweekend in groepjes, en dan maak je daarbij van jouw probleem ook voor de andere rijders een probleem. Daarom is het misschien toch slim om bovenstaande te voorkomen en er toch wat rekening mee te houden door bijvoorbeeld in de bebouwde kom of op een mooie dijk een tandje hoger te schakelen zodat het toerental wat afneemt en het dan geluid ook. Misschien is het toch ook een idee om de decibel-killer op dit soort ritjes er toch in te stoppen (of in ieder geval bij je te hebben).

Nogmaals, wij willen daar verder als club of als bestuur geen invloed op uit oefenen, maar verzoeken de leden rekening te houden met mederijders.

M. W. Koers
Voorzitter VMTC