De eigenaar van de bijna 1500 tellende collectie is Louwrens Wigchers is behept en begaan met de zeldzame en erfelijke oogziekte ADOA. Om onderzoek mogelijk te maken en bekendheid over deze ziekte te verspreiden heeft hij een stichting opgericht genaamd CURE ADOA. Na de rondleiding is er de mogelijkheid om contant of via een QR-code geld te doneren. We vinden het fijn om een (klein) steentje bijgedragen te hebben in financiële zin als deelnemers aan de rit. Daarnaast willen we ook een klein beetje helpen door de link te delen van de CURE ADOA foundation: https://adoa.eu/
Vrijdag 14 juni had onze Toercommissie een bezoek aan het Motor- en Brommer museum in Schoonoord (Drenthe) geregeld. Het is een museum dat niet vrij toegankelijk is, maar een privécollectie die alleen op afspraak gratis te bezichtigen is.
Om 9:00 werden we met koffie en appeltaart opgewacht bij Jaap in Harskamp. Er bleken 8 mannen met motor deel te nemen, blijkbaar is brommers kieken een mannenaangelegenheid. Om 10:00 uur zijn we gaan rijden, Jaap kreeg de route niet in beeld, daarom met Martho als voorrijder en Jaap als controleur in tweede positie. Bij Apeldoorn de A1 opgereden tot Bathmen en toen binnendoor naar de Holterberg gereden. Daar was de eerste stop: ieder uur even de benen strekken. Na nog een korte stop kwamen we op ons lunchadres De Turfsteker in Westerbork.
Alle uitsmijters kwamen mooi op tijd, waardoor we exact om 13:50 uur bij het museum waren. Louwrens Wigchers, de eigenaar, stond ons met zijn mannen buiten al op te wachten, we werden hartelijk ontvangen met koffie en zijn uitleg hoe dit ontstaan is. Zijn drijfveer is het verzamelen van alles wat hij vroeger gehad en gekend heeft. Die nostalgie en herinneringen zijn veel waard voor hem.
Over het tijdstip valt niet te onderhandelen, dat is 13:50 uur.
Ondertussen heeft hij 3 hallen vol met motoren en brommers. 1 hal is speciaal voor Japanners. Kreidler en Zündapp zijn erg goed vertegenwoordigd, maar ook alle Nederlandse merken brommers, lichte motoren, racers en crossers. Qua motoren is het een allegaartje: oude motoren, maar ook uit de 90’er jaren. Naast Japanners ook HD, Indian en alle Europese landen.
De staat van alle 2-wielers is wel bijzonder. De meeste zijn alleen schoongemaakt en de banden zijn glanzend zwart. Olie en benzine zijn niet afgetapt, daarom staan er onder bijna elk rijwiel een olie-opvangbakje. Een klein aantal is echt in top staat gebracht, maar niet rijdend. Het uiterste zijn 3 Ducati motoren uit 1999. Deze hebben 0 kilometer gereden, 2 zijn er uitgepakt, de derde zit nog in de verzegelde kist uit 1999.
Hoe gaat dit verder? Volgens Wigchers komt er vanwege plaatsgebrek nauwelijks meer iets bij. Hij heeft geregeld dat zijn kinderen dit in stand zullen houden ter nagedachtenis aan hun vader. Verder vroeg ik me af hoe dat RDW-technisch zit. Het blijkt dat men maar 10 kentekens per jaar hoeft te schorsen, alle andere zijn dan gratis. Wat de waarde is, dat is niet te schatten, gaat in de miljoenen. Verzekeren lukt niet, wel zijn de hallen bewaakt en voorzien van een sprinkler.
Om 17:00 uur moesten we toch echt het museum uit. We zijn binnendoor naar Deventer gereden. Kort voor Deventer hebben we afscheid genomen en op de A1 is ieder zijns weegs naar huis gegaan. Ik heb fijn gereden met relaxt tempo. Geen enkel incident mee gemaakt, Jaap had op de terugweg ook de route in beeld, maar bleef in 2e positie.
@TC : hartelijk dank voor het organiseren en uitzetten van deze dag. Ga zo door!
Hartelijke motor groeten, Jan van Ginkel